برای دسترسی سریع‌تر به آخرین اخبار اقتصادی روز ایران و جهان، عضو کانال تلگرام «اسپات نیوز» شوید.

آشفته بازار خودرو کی کنترل خواهد شد؟

04:00۰

رئیس شورای رقابت در واکنش به طرح انتقال قیمت‌گذاری خودرو گفت: برخی شاید اطلاع ندارند زمانی که وزارت صمت مسئولیت قیمت گذاری خودرو را برعهده داشت، نتوانست آشفته بازار خودرو را کنترل کند، خودروسازان هم بهتر است همه چیز را گردن قیمت نینداخته و بروند از راه دیگر پول درآورده و زیانشان را جبران کنند.

به گزارش اسپات نیوز، اخیرا برخی خبرها از این حکایت داشته که کمیته سیاست گذاری خودرو مقدمات انتقال قیمت‌گذاری از شورای رقابت به سازمان حمایت را فراهم کرده و قرار است برای نهایی شدن آن موضوع در شورای هماهنگی سران سه قوا به تصویب برسد.

ظاهرا در این ماجرا پای خودروسازان نیز در میان بوده و نسبت به زیانی که در حال حاضر دارند معترض شده و حتی گفته می‌شود آنها درخواست قیمت گذاری براساس نرخ حاشیه بازار را داشته‌اند که با آن موافقت نشده است، ولی اینگونه مطرح شده تا زمانی که خودرو در بورس عرضه می‌شود قیمت گذاری از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل شود.

این در حالی است که شورای رقابت در ماه‌های گذشته مجددا به قیمت‌ گذاری خودرو برگشته بود، چرا که در حدود دو سال پیش این شورا در نتیجه مصوبه هیات هماهنگی سران سه قوا به نوعی از مسئولیت قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود، آن هم در شرایطی که مسئولان در شورای رقابت معتقد بودند برداشت نادرست وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) وقت از مصوبه سران سه قوا موجب کنار رفتن شورا از قیمت گذاری و انتقال به وزارت صمت شد، ولی در نهایت بعد از رایزنی‌های صورت گرفته و به استناد قانون که تاکید دارد باید شورای رقابت به بازار انحصاری ورود و قیمت گذاری را بر عهده بگیرد بار دیگر در ابتدای سال جاری شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو برگشت.

اما با طرح کنار گذاشتن شورا و انتقال قیمت گذاری به سازمان حمایت، در گفت‌وگو با رضا شیوا  – رئیس شورای رقابت – موضوع مورد پرسش قرار گرفتند.

 علت سامان ندادن بازار 

وی در این باره به تجربه واگذاری قیمت گذاری به وزارت صمت اشاره کرد و گفت: از بهمن ماه سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ماه امسال قیمت گذاری و به نوعی کنترل قیمت بر عهده وزارت صمت بود، پس چرا نتوانستند به بازار سروسامان داده و آشفته بازار خودرو را کنترل کنند و وضعیت به این سمت پیش رفت؟

رئیس شورای رقابت ادامه داد: شاید برخی اطلاع ندارند از سابقه وزارت صمت در این باره که چه اتفاقی افتاده است و وزارتخانه موفق نبوده که در نهایت به برگشت قیمت گذاری به شورای رقابت منتهی شد.

خودروسازان همه چیز را گردن قیمت نیاندازند 

وی در ادامه به درخواست خودروسازها برای راهکاری به منظور جبران زیان انباشته و یا قیمت گذاری براساس حاشیه بازار اشاره کرد و گفت: قیمتی که در حال حاضر شورای رقابت براساس فرمول تعیین می‌کند با در نظر گرفتن تورم بخشی و همچنین ابعاد دیگر از جمله هزینه‌های مالی، هزینه نقل و انتقال پول خودروسازان و سود هفت درصدی آنها است و از سوی دیگر باید قیمت برای مصرف کننده واقعی نیز به صرفه باشد.

شیوا ادامه داد: این‌که خودروسازها دائم از زیان انباشته سخن گفته و به دلیل مشکلات خود نمی‌توانند به قطعه سازان پول دهند، مشکل شورای رقابت نیست که بخواهند قیمت گذاری را از جای دیگر منتقل کنند بلکه مشکل خودروساز باید به گونه‌ای دیگر حل شود، بروند دارایی‌های غیر مولد و غیرمرتبط خود را فروخته و هزینه‌های غیرمتعارف خود را کاهش دهند نه این‌که همه چیز را بخواهند گردن قیمت انداخته و از محل آن جبران کنند.

موافقت سازمان حمایت با قیمت حاشیه بازار 

اما شیوا درباره اینکه چرا برخی اصرار دارند که قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت خارج و به سازمان حمایت منتقل شود گفت:از گذشته سازمان حمایت طرفدار قیمت گذاری بر مبنای پنج درصد زیر حاشیه بازار بوده و به هیچ عنوان موافق قیمت عادلانه ای که شورای رقابت تعیین می کرد نبود.

وی گفت: در این حالت اگر قیمت گذاری به سازمان حمایت واگذار شود اتفاق خیلی خوبی برای خودروسازان است و آن موقع مابه التفاوتی که باید به مردم برسد به خودروسازان خواهد رسید.

سود بیشتری از آن دولت و خودروسازان 

رئیس شورای رقابت این را هم گفت که باید توجه داشت این نحوه قیمت گذاری خودرو می تواند برای سازمان حمایت و دولت که خود در خودرو سهم دارند نیز مهم باشد و سود بیشتری نصیب شان خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو حاشیه بازار آن جایی نیست که قیمت تعادلی در آن بدیت آید بلکه قیمت حاشیه به مراتب قیمت بالاتر از قیمت منصفانه است.

انتهای پیام

منبع
خبر آنلاین
لینک کوتاه
http://spotnews.ir /?p=3299

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند