برای دسترسی سریع‌تر به آخرین اخبار اقتصادی روز ایران و جهان، عضو کانال تلگرام «اسپات نیوز» شوید.

ریزش ۴۰ درصدی قیمت‌‌ها در بازار خودرو

03:004۰

همانطور که پیش بینی می شد پس از جدی شدن خبر خروج ترامپ از کاخ سفید، شاهد کاهش روانی قیمت ارز از ۳۲ به حدود ۲۵ هزار تومان بودیم که حکایت از ریزشی در حدود ۲۶ درصد دارد، همین عامل نیز سبب شده تا قیمت اغلب خودروها در بازار دچار ریزش شود که البته براساس منطق باید سهم ریزش خودروهای وارداتی شدید تر باشد، چرا که وابستگی قیمت این خودروها به نرخ ارز بیشتر است.

 

به گزارش اسپات نیوز، اما ظاهرا حتی برخی از خودروهای داخلی نیز که طی چند ماه گذشته، افزایشی حباب گونه را تجربه کرده بودند، حالا بیش از نرخ ارز دچار افت ارزش شده اند و اینطور که از بازار خبر می رسد، قیمت پراید به عنوان ایرانی ترین خودرو بازار نیز با کاهش نزدیک به ۳۰ درصد از ۱۳۰ میلیون تومان به کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

به نوشته فارس، امروز قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ در بازار به ۹۷ میلیون تومان رسیده هرچند حتی با قیمت ۹۰ میلیون تومان نیز به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. قیمت پراید در بازار تا ۱۳۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود. همچنین قیمت هر دستگاه پژو۲۰۶ تیپ ۲ که قبلا تا ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا به ۱۷۲ میلیون تومان رسیده است. البته قیمت این خودرو اواسط شهریورماه که دلار ۲۲ هزار تومان بود به ۱۲۲ میلیون تومان رسیده بود و حالا باز هم برای کاهش بیشتر قیمت جا دارد.

در مورد سمند ال ایکس نیز که قیمت آن چند روز پیش تا ۲۱۰ میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت ۱۶۵ میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو۴۰۵ نیز که تا ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۱۶۲ میلیون تومان رسیده است.

قیمت تیبا صندوق دار نیز که در روزهای گذشته تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۱۰۸ میلیون تومان رسیده و تیبا ۲ نیز با قیمت ۱۱۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت ساینا نیز در بازار به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت ۱۹۰ میلیون تومانی اعلام می‌شود، هر چند این خودرو چند روز پیش تا ۲۶۰ میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شد. جالب است بدانید که قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار حدود ۲۲ هزار تومان بود، به حدود ۱۹۰ میلیون تومان رسیده بود.

طبیعتا ادامه یافتن این روند، ارتباط مستقیمی با تثبیت نرخ ارز دارد اما در صورت کاهش بیشتر، هیچ بعید نیست که شاهد صفر شدن اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار باشیم و حتی برای مدتی نیز نرخ بازار به زیر قیمت کارخانه برسد.

در چنین شرایطی یا کارخانجات خودروسازی ناچار به تعدیل قیمت خود خواهند بود و یا چاره ای جز استفاده از روش های فروش اقساطی نخواهند داشت.

جالب است بدانید که چنین شرایطی در بازار سابقه داشته است و در دوره قبلی تحریم ها نیز برای مدتی، خودروسازان ناچار به استفاده از طرح های پیش فروش اقساطی برای فروش خودروهای خود شدند.

از سوی دیگر، چنانچه روند کاهشی قیمت دلار متوقف شود و یا در شرایط خاص شاهد ازدیاد دوباره این نرخ باشیم، طبیعتا بازار خودرو نیز بار دیگر به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، اما در هر صورت تحول بزرگ و اساسی می تواند باز شدن گره های تحریمی، بازگشت ارزهای خارجی به کشور، ازاد شدن واردات خودرو یا تحولاتی از این دست باشد تا سمت و سوی بازار خودرو به شکل جدی مشخص شود، تا قبل از مشخص شدن این شرایط، بازار احتمالا مسیری کاهشی و رکودی را ادامه خواهد داد و در چنین شرایطی ورود به بازار خودرو به جهت سرمایه گذاری نیز منطقی به نظر نمی رسد.

 

 

انتهای پیام

منبع
ديجياتو
لینک کوتاه
http://spotnews.ir /?p=8198

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند