ادغام بانکها که به منظور سهولت در روند خدمات رسانی، بهبود در تنوع ریسک، کاهش هزینهها، نجات از ورشکستگی، جذب اعتماد عمومی مردم و کاهش تعداد شعب بانکها در سطح کشور بیان شده بود،با مشکلاتی مواجه شد.
به گزارش اسپات نیوز، با آغاز زمستان پرونده ادغام بانکهای انصار، مهر اقتصاد، حکمت، قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه بسته شد.
حالا به گفته فرهاد حنیفی، معاون نظارت بانک مرکزی، بانک سپه با نزدیک به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان سپرده از بانک ملی به عنوان بزرگترین بانک ایران پیشی گرفته است.
درباره تعداد شعب این بانک نیز به گفته حنیفی از بانک سپه خواسته شده تا پس از ادغام بر اساس ظرفیتی که در هر شهر وجود دارد و محل استقرار شعب، اصلاح شبکه شعب را در دستور کار قرار دهد.
این درحالی است که محمد کاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه، پیشتر اطمینان داده بود که کارکنان و کارمندان بانک نباید نگران حذف شعب بانکی و یا ادغام بانکها در بانک سپه باشند چون هیچیک از آنها تعدیل نمیشوند اما اکنون با کاهش شعب درباره آینده کاری نیروها نگرانیهایی ایجاد شدهاست.
تا اینجا فقط با تعویض تابلو شعب و تغییر نام بانکهای ادغام شده به بانک سپه اتفاق خاصی برای اکثریت نیروها نیفتاده، فقط در حد فاصل هر چهارراه یک یا چند شعبه بانک سپه میبینیم و مشتریان میان شعب به قول خودشان «سرگردان» شدهاند.
اما اگر قرار باشد با توجه به دستور بانک مرکزی قراردادهای کارمندان مطابق با آنچه قبلا بوده پیش برود، این نگرانی وجود دارد که پس از ادغام و پایان قرارداد برخی کارمندان، با آنها تمدید قرارداد نشود.
گلایه مشتریان
با پایان یافتن پروژه بزرگ ادغام از مشتریان این بانکها گرفته تا کارمندان در شبکههای اجتماعی و سایتهای خبری درباره ادغام و پیامدهایش نوشتند.
برخی از بلاتکلیفی بین شعب این بانک گلایه کردند و برخی دیگر ادغام را ناکارآمد خواندند… در ادامه نظرات تعدادی از مشتریان و کارمندان بانکهای ادغامی را میخوانید:
« آقا این سپه و انصار رو ادغام کردن، اسمش رو گذاشتن سپه، میری تو بانک میگن من قوامین سابقم، شما باید بری سپه اونوری، اونوری میگه من از اول سپه بودم ولی باید بری یه شعبه سپه دیگه، سپه بعدی میگه اینجا قبلا سپه بوده الان دیگه نیست…کشتن ما رو بابا»
« ادغام بانکهای نظامی بیشتر حالت ظاهری داره. انصار، کوثر، قوامین، حکمت، مهر اقتصاد هر کدوم هسته بانکی خودشون رو دارن، تمام شعب و نیروهاشونم که پابرجاست حتی اینترنت بانکاشون هم جداست و طبق روال سابق مشغولند. صرفا توی اسم همه شدن سپه( فلان سابق) …سرکاریم همه»
« چرا این بانک هر چقدرم ادغام شد و بزرگ شد و بالاتر رفت سیستم و فرایندهاش به روز نشد؟»
« بین شعبهها سرگردونمون کردن والا. گفتن سیستمهاشون به هم وصله ولی وقتی میری میگن انصار سیستم سپه و انصار رو داره ولی سپه کارای انصار رو انجام نمیده یه همچنین چیزی»
« این چه ادغامیه که برای تعویض کارتم باید برم شعبه مربوطه بانک مربوطه و این مزخرفات؟!»
« الان که ادغام تموم شد دیگه بهونه چیه؟! چرا حقوق ما رو ضایع میکنید؟… چرا حقوق ما با کارمندای بانک سپه زمین تا آسمون فرق داره؟»
« چرا خوب درباره جزئیات اطلاع رسانی نمیکنن حتما باید بریم تا بانک تو این وضعیت؟ الان من میخوام ببینم تکلیف کارتها و حسابام تو بانکهای ادغام شده چیه، چیکار باید بکنم؟»
« امروز بانک انصار وام پرداخت نمی کرد، چندین بار از بانک انصار راحت وام گرفته ام. گفتند که با سپه ادغام شده اند، به بانک سپه مراجعه کردم، باورم نمیشه با این شرایط وام میدن! برای۳۰تومن میگن ضامنها باید کارمند رسمی باشند، گواهی کسر اقساط بگیرند، زیر ۶۰ سال باشند و از اقوام درجه یک هم نباشند!»
« ادغام بانکهای نظامی کار غیرمنطقی بود وهیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد. اتفاقا بانکهای تفکیک شده و مستقل و جدا برای هر ارگان نظامی خیلی بهتر خدمات میداد بخصوص بانک انصار که خیلی عالی بود حیف شد»
« ازهمین الان حرف ازتعدیل نیرو و یا قرارداد دربین این بانکها ردوبدل میشه. واقعا باید افسوس خورد که بعد از پانزده سال باید قراردادی بشند»
«چرا تکلیف سهامداران خرد بانکهای ادغامی را مشخص نمیکنن؟»
« اون از مسخره بازی صفر کردن حسابهامون چند ماه پیش به بهانه ادغام این هم الان از مسخره بازیشون که حیرونمون کرده بین شعبههای این بانکا»
بهترین راه ارائه خدمات
حال باید دید این طرح با استفاده از ظرفیتهای فعلی شعب و نیروی انسانی واحدها و بدون نیاز به انجام عملیات سنگین و پر هزینه مهاجرت و یا آموزشهای طولانی، تداوم ارائه خدمات پایه به مشتریان امکانپذیر میشود؟
در این راهکار که برای اولین بار در سطح کشور به بهرهبرداری رسیده، سامانههای هر یک از واحدهای ادغامی با ارائه سرویسهای مشخص به یک درگاه متمرکز، متصل شده و این درگاه متمرکز وظیفه انتقال امن پیامهای مالی بین سامانهها را بر عهده خواهد داشت.
علاوه براین، کارکنان شعب بانک نیز از طریق رابط کاربری، با درگاه متمرکز ارتباط برقرار کرده و قادر خواهند بود خدمات پایه شعبهمحور را جستجو و مشاهده اطلاعات سپردهها، مشاهده تصویر امضاء، دریافت صورتحساب سپردهها، واریز و برداشت نقدی، انتقال حساب به حساب داخلی بانکی و بین بانکی، وصول نقدی و غیرنقدی چک، پرداخت اقساط تسهیلات و تغییر وضعیت و تغییر رمز کارتهای بانکی به همه مشتریان فارغ از اینکه در کدام واحد ادغامی دارای حساب بودهاند، ارائه کنند.
انتهای پیام