برای دسترسی سریع‌تر به آخرین اخبار اقتصادی روز ایران و جهان، عضو کانال تلگرام «اسپات نیوز» شوید.

واردات خودرو

افزایش ناگهانی آگهی فروش خودروهای صفر خارجی!

09:005۰

این روزها بسیاری از شهروندان پیامک‌هایی با موضوع «فروش خودروی وارداتی» دریافت کرده اند، این پیامک ها حامل پیام‌هایی بودند که شائبه گشایش در واردات خودرو به کشور را ایجاد کرده است.

به گزارش اسپات نیوز، علی رغم بنا بر بودجه سال‌ فعلی، آینده‌ای برای واردات مجدد خودرو از سوی دولت و مجلس سیاست گذاری نشده، با این حال برخی امیدوارند که همراه با آزاد شدن ارزهای بلوکه‌شده، راه گشایی نیز در این زمینه ایجاد شود.

اما با افزایش سرعت در ارسال پیامک‌ها، درمی یابیم هدف محدود به خودرو نمی شود و این روزها تبلیغ محصولات لوکس دیگری را می بینیم که طی سه سال و نیم گذشته واردات آنها مجاز نبوده است. حال این سوال مطرح می شود که آیا روند ترخیص این محصولات بنا به درخواست وزارت صمت از گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی آن هم در آخرین ماه‌های عمر دولت دوازدهم ارتباطی دارد یا دارندگان این کالاها همراه با ریزش نرخ ارز، دیگر حاضر به پذیرش ریسک نگهداری این محصولات در گمرکات نیستند و هم‌اکنون اقدام به ترخیص کالاهای خود کرده‌اند.

پیامک واردات در صنعت خودرو

شواهد نشان می دهد از تیرماه سال ۹۶ بیشتر از ۱۲ هزار دستگاه خودرو که به‌ دلیل تغییر شرایط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت‌ سفارش و همچنین تحولاتی که در سیاست‌های ارزی ایجاد شده امکان ترخیص پیدا نکردند، در گمرکات کشور و مناطق ویژه اقتصادی ذخیره شدند.

توضیح اینکه چرا ترخیص تمامی این خودروها تاکنون انجام نشده به تفصیل خواهیم گفت، اما نکته‌ای که از اوایل سال ۱۴۰۰جلب توجه کرده افزایش عرضه این خودروها در بازار است.

عرضه کنندگانی که تا سال قبل خودروهای وارداتی خود را به امید افزایش نرخ دلار در پارکینگ‌ها دپو کرده بودند یا در مواردی محصولات خود را با قیمت‌های بالایی می فروختند، این روزها کمی از موضع خود پایین آمده و حتی برای فروش خودروی خارجی، ارسال پیامک را به عنوان راه فروش انتخاب کرده اند. آنچه مشخص است فروشندگان همراه با چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار دیگر پذیرای ریسک های ممکن را در کار خود لحاظ نمی کنند.

مدتی پیش از این، برخی وارد‌کنندگان و معامله‌گران،همراه با با حرکت سینوسی نرخ ارز، بر خودروهای خارجی قیمت گذاری می کردند، علی رغم اینکه همراه با کاهش نرخ ارز، صلاح کار را بر آن دیده اند محصول خود را حتی با قیمتی پایین‌تر از انتظارات به فروش برسانند. در این بین آنچه آنها را بیش از گذشته نگران کرده آینده امیدوارکننده مذاکرات وین و همچنین لغو تمامی تحریم‌ها از سوی ایالات‌متحده آمریکا است. اگر تحریم‌ها لغو شود و شرایط ارزی کشور نیز بهتر شود با قطعیت می توان گفت مشتریان به سراغ محصولات ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ کم خواهند شد و خواهان ماشین های جدیدتری هستند بنابراین خودروها با افت قیمت مواجه خواهند شد.

به این ترتیب فروشندگان با قرار دادن برخی معادلات کنار یکدیگرو بررسی شواهد، از جمله فضای مثبت مذاکرات وین و روند کاهشی نرخ ارز، حالا به میدان آمده‌اند و برای فروش محصول خود حتی به ارسال پیامک نیز برای فروش محصولات تن داده اند. بر این اساس چندی است که شاهد فروش خودروهای تازه ترخیص‌شده نیز بوده‌ایم. نشانه ها بیانگر این است دارندگان این خودروها همواره محصولات وارداتی را با فاصله زیادی به بازار عرضه می‌کردند تا شرایط مناسبت‌تری از لحاظ قیمت برای فروش این خودروها ایجاد شود.

صاحبان این خودروها نیز در حال تلاش برای معامله محصولات خود هستند و آنها نیز همراه با کاهش قیمت خودرو، به نظر می رسد دیگر حاضر به پذیرش ریسک نگهداری خودروهای مذکور نیستند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که طی ماه‌های آتی باز هم باید در انتظار ریزش بیشتر قیمت در بازار وارداتی‌ها باشیم.فراز و نشیب خودروهای ذخیره شده همان‌طور که در ابتدای گزارش مطرح شد، خودروهای دپویی در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی با فراز و نشیب‌های زیادی در این مدت برای ورود به کشور مواجه بودند؛ از تیرماه سال ۱۳۹۶ ثبت‌سفارش برای تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد.

در آخر نیز مرداد ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور ممنوع اعلام شد و رسما، پرونده واردات خودرو بسته شد. به انضمام اینکه به صورت همزمان از ترخیص خودروهای وارد شده تا پیش از مرداد ۱۳۹۷ نیز جلوگیری به عمل آمد. باتوجه به شواهد موجود، تعداد خودروهای دپو شده در گمرک بالغ ‌بر ۱۲ هزار دستگاه بود که به‌دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت‌سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی نتوانستند ترخیص شوند؛ تا اینکه پس از رایزنی‌های بسیار در دی‌ماه ۱۳۹۷ هیات دولت ضمن شروط اجرایی با ترخیص این خودروها موافقت کرد و براساس آن، مدت زمان چهار ماهه‌ برای ترخیص(تا اردیبهشت‌ ۱۳۹۸) تعیین شد. بعد از آن دوباره دو ماه دیگر هم این مدت تمدید شد و در پایان گزارش‌های رسمی نشان داد در آن دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شده و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی‌ مانده‌اند.

در بهمن‌ ۱۳۹۸ بار دیگر فرصت سه‌ماهه‌ای در اختیار عرضه کنندگان خودرو قرار گرفت، اما به هر صورت پایان این مهلت نیز با خروج تمامی خودروها همراه نشد و آمار نشان داد که ۱۳۸۹ دستگاه خودرو ترخیص شده و هنوز ۳ هزار و ۷۱۹ دستگاه دیگر در گمرک‌ها باقی مانده‌اند.

درنهایت هم اواخر خرداد ۱۳۹۹ مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک برای بار چهارم تمدید شد تا صاحبان آنها بتوانند اقدامی کنند، اما این در حالی بود که بعد از خروج بخشی از این خودروها در دوره‌های قبل (۳ هزار و ۷۱۹ دستگاه دیگر باقی مانده در گمرک‌ها و بنادر)، حدود ۲ هزار و ۴۷۱ دستگاه خودرو دارای پرونده قضایی بوده و طبق مصوبه دولت نیاز به تمدید زمان برای ترخیص نداشتند و ۱۲۴۸ دستگاه دیگر نیز نیازمند تمدید زمان بودند که ۱۱۰۰ دستگاه از آن بدون ثبت‌سفارش بود.در این زمینه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، از وجود حدود ۲۱۰۰ دستگاه خودرو وارداتی در گمرک‌ها خبر داده بود که احتمالا دیگر امکان ترخیص هم برایشان فراهم نخواهد بود.

کلاهبرداری از فضای کنونی وارداتی‌ها همان‌طور که بیان شد، نشانه هایی مانند افت نرخ ارز و همچنین چشم‌انداز پیش روی مذاکرات وین سبب شده تا فروشندگان حاضر در بازار وارداتی‌ها با این تحلیل که احتمال دارد دولت آینده واردات خودرو به کشور واردات را آغاز کنند ، در روزهای اخیر هر چه بیشتر خودروهای در اختیار خود را به بازار عرضه کنند. افزایش عرضه خودروهای وارداتی علاوه ‌بر اینکه سبب کاهش قیمت این خودروها در بازار شده، بستر کلاهبرداری را در جامعه افزایش داده است؛ به طوری که برخی از افراد به ‌دنبال این هستند تا از این آب گل آلود ماهی بگیرند از این رو در کنار پیامک‌های فروش خودروهای وارداتی شاهد پیامک‌های کاذب به‌منظور کلاهبرداری نیز هستیم.

شگردهای کلاهبرداران برای به‌دام انداختن طعمه‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد کلاهبرداران حاضر در بازار وارداتی‌ها از چهار مسیر اقدام به شکار افراد بی‌اطلاع کرده و از آنها کلاهبرداری می‌کنند.

مسیر اول وعده استفاده از مجوزهای خاص است. پیش‌تر این امکان برای ورزشکاران، جانبازان و کارکنان برخی نهادهای کشور ایجاد شده بود که بتوانند با مجوزی خاص نسبت به واردات خودرو اقدام و سودی از این مسیر کسب کنند.

البته تمامی این مجوزهای خاص همزمان با ممنوعیت واردات خودرو به کشور در تیرماه ۹۷ به نوعی باطل شد زیرا سیاست‌گذار کلان خودرو همراه سیاست‌گذار پولی و بانکی با هدف مدیریت منابع ارزی جلوی ورود خودرو به کشور را گرفت.

در حالی که نرخ ارز در مسیر کاهشی قرار گرفته و آینده نسبتا موفقی پیش روی مذاکرات وین قرار دارد و این دو اتفاق راه عرضه خودروهای وارداتی که پیش از این در پارکینگ‌ها دپو شده بودند را تسهیل کرده، کلاهبرداران فضا را مساعد دیدند تا با پیش کشیدن بحث استفاده از مجوزهای خاصی از مردم کلاهبرداری کنند. در این زمینه مطرح می‌شود که برخی از کلاهبرداران با اظهار اخذ مجوز خاص در پی فروش مجوز کذایی خود هستند.

اما انتشار آگهی در فضای مجازی در ارتباط با پیش‌فروش سبدی خودروهای وارداتی روش دیگری است که کلاهبرداران از آن استقاده می کنند.

در مدت اخیر که عرضه خودروهای وارداتی در بازار از سوی عرضه کنندگان روند صعودی در گیش گرفته و همچنین اخباری در ارتباط با ترخیص خودروهای مانده در گمرک در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده است می بینیم که برخی از کلاهبرداران از عدم امکان نظارت کافی بر شبکه‌های اجتماعی سو استفاده کرده و با درج آگهی‌هایی با عنوان پیش‌فروش سبدی خودروهای وارداتی و حتی داخلی در تلاش هستند تا افراد بی‌اطلاع را پیدا کرده و با وعده تحویل خودروها در آینده مبالغی را بابت پیش‌فروش این خودروهای خیالی از آنها دریافت کنند.

منظور از فروش یا پیش‌فروش سبدی، فروش تعداد متنوعی از برندهای مختلف یا مدل‌های مختلف از یک برند است که در تیراژ مختلف، به فروش می رسد. کلاهبرداران در آگهی‌های خود نشان می دهند که خودروهای فرضی خود را در قالب پیش‌فروش‌های سبدی برای یک برند فرضی و غالبا جذاب و به تعداد ذکر شده در قبال دریافت مبلغی مشخص انجام می‌دهد.

برخی از افراد بی‌اطلاع نیز بدون توجه به رقم پایین پیش پرداخت و با طمع کسب سود دام این کلاهبرداران می افتند.

مسیر سومی که در آشفته بازار این روزهای خودروهای وارداتی از سوی کلاهبرداران دنبال می‌شود، فروش خودروهایی با مدل‌های قدیمی تر به جای محصولات به‌روزتر است. در این شگرد کلاهبرداران محصولات سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را نوسازی می‌کنند و با اضافه کردن امکاناتی به این خودروها آنها را به عنوان محصولات ۲۰۱۸ به بازار عرضه می‌کنند. از آنجا که قیمت‌های اعلامی برای این محصولات پایین‌تر از قیمت‌های محصولات مشابه است که واقعا مدل ۲۰۱۸ هستند، خریداران بی‌اطلاع از این شگرد کلاهبرادران از عجله می کنند و بدون بررسی اقدام به خریداری این خودروها می‌کنند.

فعالان بازار می‌گویند برای اینکه خریداران در دام کلاهبرداران نیفتند بهتر است پیش از نهایی کردن معامله خود با چک کردن VIN خودرو و همچنین استعلام از مراکز شماره‌گذاری نسبت به سال ساخت واقعی خودرو اقدام کنند. تلاش برای دریافت مجوز پیش‌فروش از وزارت صمت یا جعل چنین مجوزهایی را می‌توان چهارمین مسیر مورد توجه کلاهبرداران قلمداد کرد.

پیش‌تر زمانی که واردات خودرو به کشور آزاد بود، چه شرکت‌های واردکننده و چه شرکت‌هایی که در زمینه مونتاژ محصولات برندهای بین‌المللی در کشور فعال هستند، پیش از انجام پیش‌فروش موظف بودند تا مجوزهای لازم را در این ارتباط از وزارت صمت اخذ کنند. در حال حاضر نیز کلاهبرداران با استفاده از این مسیر و اعلام این مطلب که در مسیر دریافت مجوز پیش‌فروش از نهاد مربوطه هستند یا با نشان دادن مجوز جعل شده پیش‌فروش خودرو افراد بی‌اطلاع را مجاب می‌کنند تا پای قراردادهای پیش‌فروش خیالی خودرو را امضا کرده و مبالغ تعیین شده را به حساب آنها واریز کنند. این در حالی است که هم‌اکنون وزارت صمت با توجه به تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور هیچ‌گونه مجوزی را در ارتباط با پیش‌فروش محصولات وارداتی برای شرکت‌های فعال در زمینه واردات صادر نکرده است.

در ارتباط با پیش‌فروش محصولات شرکت‌های فعال در زمینه مونتاژ خودرو در کشور نیز بهتر است متقاضیان به سایت‌های اصلی این شرکت‌ها مراجعه کنند یا از طریق وزارت صمت صحت و سقم این اطلاعیه‌های پیش‌فروش را که توسط کلاهبرداران در فضای مجازی منتشر یا از طریق پیامک‌های تلفن همراه ارسال می‌شود را جویا شوند.

انتهای پیام

لینک کوتاه
http://spotnews.ir /?p=12109

365 نوشته
از همان اوایل نوجوانی، علاقه موازی به فضای رسانه و فناوری اطلاعات باعث شد تا در حوزه‌های مختلف از جمله چندرسانه‌ای، تکنولوژی، اقتصاد و حتی سیاست، قدم بردارم. سلیقه متفاوت در نوع بازتاب اخبار هم موجب شد تا از گرافیک به عنوان یکی از بازوهای کمکی بهره ببرم.

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند