برای دسترسی سریع‌تر به آخرین اخبار اقتصادی روز ایران و جهان، عضو کانال تلگرام «اسپات نیوز» شوید.

تراکنش بانکی

رکورد تعداد تراکنش‌های بانکی شکسته شد

05:00۰

پیوند فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی با کارکردهای بانکی از بزرگترین دستاوردهای نظام بانکی است که بانک مرکزی با محوریت معاونت فناوری‌های نوین این موضوع را راهبری کرده و در حال حاضر به‌کارگیری این فناوری‌ به جریانی نوآورانه در صنعت بانکی منجر شده است.

به گزارش اسپات نیوز، بانک مرکزی اعلام کرد: شکل‌گیری شمایل تازه‌ای از نظام بانکی با کارکردهای جدید همراه شده، البته که با چالش‌های متعددی نیز همراه بوده است.

یکی از چالش‌هایی که با پایان قرن و آغاز سال ۱۴۰۰ پیش روی شبکه بانکی قرارگرفت، ضرورت آمادگی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری برای ورود به سده جدید (۱۴۰۰)  و همچنین کبیسه بودن سال ۱۳۹۹ بود.

معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی با همکاری شرکت‌های مرتبط حوزه فن‌آوری، از مدت‌ها قبل پیش بینی و تمهیدات ویژه در این خصوص انجام داده بود که نتیجه آن طی کردن این فرآیند بدون کوچکترین اشکال در سیستم‌های بانکی و تبادلات بانکی و پرداخت برای عموم مشتریان و ذینفعان شبکه بود.

تراکنش‌های بانکی رکورد زد!

پیوند فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی با کارکردهای بانکی از بزرگترین دستاوردهای نظام بانکی است که بانک مرکزی با محوریت معاونت فناوری‌های نوین این موضوع را راهبری کرده و در حال حاضر به‌کارگیری این فناوری‌ به جریانی نوآورانه در صنعت بانکی منجر شده است.

به گزارش اسپات نیوز، بانک مرکزی اعلام کرد: شکل‌گیری شمایل تازه‌ای از نظام بانکی با کارکردهای جدید همراه شده، البته که با چالش‌های متعددی نیز همراه بوده است.

یکی از چالش‌هایی که با پایان قرن و آغاز سال ۱۴۰۰ پیش روی شبکه بانکی قرارگرفت، ضرورت آمادگی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری برای ورود به سده جدید (۱۴۰۰)  و همچنین کبیسه بودن سال ۱۳۹۹ بود.

معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی با همکاری شرکت‌های مرتبط حوزه فن‌آوری، از مدت‌ها قبل پیش بینی و تمهیدات ویژه در این خصوص انجام داده بود که نتیجه آن طی کردن این فرآیند بدون کوچکترین اشکال در سیستم‌های بانکی و تبادلات بانکی و پرداخت برای عموم مشتریان و ذینفعان شبکه بود.

مدیریت سپرده‌های بلند مدت

یکی از مواردی که با تغییرات ایجاد شده، احتمال بروز مشکل را داشت مدیریت حساب‌های سپرده بلند مدت بود به همین جهت تدابیر لازم از قبل اندیشیده شده و به مرور در نرم‌افزارها دیده شد و به صورت گام به گام اجرایی و عملیاتی شد.

در بخش دیگر، ارتقای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سامانه‌های بین بانکی و درون بانکی در راستای ظرفیت سازی و آمادگی برای حجم بالای تراکنش‌های آخر سال انجام شد.

بانک‌ها و شرکت‌های فن‌آوری سناریوی حساس انتقال مانده حساب‌ها از سال ۱۳۹۹ به ۱۴۰۰ را با داده واقعی بارها آزمایش کردند و در نهایت مشکلی در این باره ایجاد نشد. این امر در حوزه‌ی سامانه‌های بین بانکی نیز انجام شد که گذر به قرن جدید بدون بروز مشکل اتفاق افتاد.

رکوردشکنی تراکنش‌های بانکی 

نکته قابل توجه این که افزایش تراکنش‌ها در سال گذشته بسیار بی سابقه بود، از یکم اسفند ۹۹ به بعد روند افزایش تراکنش‌ها صعودی بود، هر روز هفته به جز جمعه‌ها بالای ۲۲۰ میلیون تراکنش شاپرک در شبکه به انجام می‌رسید. روز ۲۰ اسفند ۲۳۱ میلیون تراکنش ثبت شد و پنجشنبه ۲۱ اسفند که تعطیلی عید مبعث را داشتیم، ۲۱۶ میلیون تراکنش شاپرک انجام شد. این روندهای افزایشی همچنان ادامه یافت، به‌طوری که در روز ۲۸ اسفند۹۹ تعداد ۳۲۵ میلیون تراکنش در شاپرک و ۲۵۳ میلیون تراکنش در شتاب با پایداری ۹۹.۹درصد مدیریت شد.

در مجموع قریب به ۱۶۰ میلیارد تراکنش در سامانه‌های تحت پوشش ثبت شد. همچنین حدود ۴۰۰ میلیون تراکنش سامانه‌های متمرکز و کارت بانک‌ها، صرفا در ۲۸ اسفند ماه همزمان با اجرای مانورهای ورود به سال ۱۴۰۰ جز با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده قطعا میسر نبود، حاصل این ظرفیت سازی‌ها با همراهی تمامی بانک‌ها رسیدن به پایداری ۹۹.۹۸ درصدی سامانه‌ها بود.

از طرف دیگر باید نکته را در در نظر داشت که توسعه ارتقای سامانه‌ها ‌در راستای پاسخگویی مطلوب به مشتریان در شرایطی انجام شد که شبکه بانکی و پرداخت یکی از پرترافیک ترین مقاطع زمانی به نسبت حجم فعالیت و تراکنش‌های صورت گرفته سپری کرد، به طوری که در سامانه شاپرک هر ثانیه ۸۰۰۰ تراکنش و در سامانه شتاب هر ثانیه ۶۶۰۰ تراکنش مدیریت شد و این مساله باعث ثبت رکوردی شگفت‌انگیز در مدیریت این حجم عظیم از تراکنش‌ها شد.

بیش از ۱۰ میلیون قبض دولتی پردازش شد

همچنین در سال ۹۹،  سامانه نسیم که سامانه مدیریت حساب‌های دولتی بانک مرکزی است در یک آزمون جدی موفق عمل کرد، پردازش بیش از ۱۰ میلیون قبض دولتی تنها در بازه زمانی ۲۰ اسفند ۹۹ لغایت هفتم فروردین ۱۴۰۰ جهت وصول درآمدهای دولت و سرویس‌دهی همزمان به حدود ۵۰۰۰ کاربر ذی‌حساب دولتی در سازمان‌های دولتی به منظور صدور بیش از ۳۰۰ هزار حواله الکترونیک از دستاوردهای موفق سامانه نسیم بوده است.

در آستانه اجرایی شدن قانون جدید چک نیز مدیریت و اتصال ۱۶ بانک جدید به صیاد ۲، پاسخگویی به بیش از سه میلیون استعلام از صیاد اعم از چکاوکی، دولتی و پیامکی، صدور بیش از ۲۲ هزار دسته چک جدید بالغ بر ۷۷۰ هزار برگ چک جدید در سال نو، صدور بیش از ۱۲۷ هزار دسته چک در پنج روز پایانی سال انجام شد که بدیهی است روند توسعه این سامانه‌ها تداوم داشته و متناسب با نیازهای روز ارتقا خواهد یافت.

تحقق دستاوردهای فوق در شرایطی بود که ویروس منحوس کرونا و تحریم های شدید، پیچیدگی مدیریت و کنترل این فعالیت‌ها را نیز دو چندان کرده است.

در پایان باید اضافه کرد، ظرفیت‌سازی در حوزه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، شبکه و نیروی انسانی از عمده اقداماتی است که پوشش مناسب تراکنش‌های انبوه نظام بانکی کشور را علی‌الخصوص در روزهای پایانی سال و زمان اوج‌گیری حجم تراکنش‌های بانکی میسر کرده است. برگزاری مانورهای مختلف، تست‌های پمپاژ، پایش‌های لحظه‌ای و برخط و پشتیبانی و رفع اختلالات در کوتاه‌ترین زمان توسط نیروهای متخصص و با استفاده از تجارب سنوات گذشته منتج به مدیریت موفق انبوه تراکنش‌های بانکی بوده که نشان‌دهنده‌ی قدرت بالای اجرایی صنعت بانکی کشور و خوداتکایی در این حوزه حتی در شرایط تحریم و فشار حداکثری است.

انتهای پیام

لینک کوتاه
http://spotnews.ir /?p=12753

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند