برای دسترسی سریع‌تر به آخرین اخبار اقتصادی روز ایران و جهان، عضو کانال تلگرام «اسپات نیوز» شوید.

مناظره دوم ریاست جمهوری

مناظره دوم و کلیدواژه‌هایی که به هدف نخوردند!

02:00۰

مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در حالی برگزار شد که به عقیده کارشناسان امر، کلیدواژه‌های استفاده شده در آن نتوانستند به پرتر شدن سبد رای کاندیدایی کمک کنند.

به گزارش اسپات نیوز، دومین مناظره انتخاباتی که قرار بود به موضوعات سیاسی و اجتماعی بپردازد، عصر امروز برگزار شد اما آش آنجایی شور شد که خود کاندیداهای ریاست جمهوری نیز به نحوه برگزاری آن اعتراض کرده و آن را شبیه به «مسابقه هفته» نامیدند. در میان نامزدها، همتی و جلیلی دو کاندیدایی بودند که بیشترین انتقادات را نسبت به نحوه برگزاری مناظره‌ها مطرح کردند و خواستار آن شدند که مناظره سوم با تغییرات ساختاری برگزار شود.

شراره عبدالحسین‌زاده، کارشناس حوزه کمپین و انتخابات در این مورد می‌گوید: از مناظره در انتخابات ایران، سه یا چهار دوره بیشتر نمی‌گذرد. نشست‌های انتخابات قبلی بیشتر شبیه به مناظره بود، چراکه تعداد کاندیداها کم بود و هرکدام دو به دو با یکدیگر مناظره می‌کردند و به سوالات مشترک پاسخ می‌دادند اما الان برحسب قرعه‌کشی به سوالات جواب‌های کلی می‌دهند که حالت کلیشه‌ای پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اعتراض کاندیداها بر حسب این است که با این نوع مناظره، هیچ کدام نتوانسته‌اند به سبد رای خود چیزی بیافزایند یا به میزان مشارکت اضافه کنند. کاندیداها سعی می‌کنند با کلی‌گویی و دادن جواب‌های کلی با کلیدواژه‌هایی که ممکن است مردم را به رای دادن ترغیب کنند، مثل استفاده از زنان و سبد رای آن‌ها که هر کدام از کاندیداها با لحن و روش خود از آن سخن گفتند، یا استفاده از کولبرها، جوانان، اردواج و هرآنچه می‌تواند بر سبد رای آن‌ها بیافزاید. اما نکته‌ای که مشهود است، این است که این مناظره به هیچ عنوان شبیه آنچه در کمپین‌های خارجی می‌بینیم، نیست.

عبدالحسین‌زاده با بیان این که برخلاف مناظره قبل که شامل تاکتیک ضربه اول، فرافکنی، تهدید، استناد و … بود، در این مناظره تاکید بیشتری بر برنامه‌محوری وجود داشت. کاندیداها سعی داشتند به ارائه برنامه بپردازند و از اتهام «کاندیدای پوششی» برائت‌جویی کنند.

این کارشناس حوزه کمپین و انتخابات تصریح کرد: کلید واژه‌های استفاده شده در این مناظره نشان می‌داد که کاندیداها به دنبال کسب رای قومیت‌ها بودند اما اشتباهشان این بود که تمرکزشان بر استان‌های آذربایجان و مناقشه میان ترک بودن و آذری بودن بود. از دیگر کلید واژه‌هایی که برای کسب رای استفاده شدند می‌توان به معلولان، کولبرها، سوخت‌برها، جوانان، ازدواج و … اشاره کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه
http://spotnews.ir /?p=15232

357 نوشته
از همان اوایل نوجوانی، علاقه موازی به فضای رسانه و فناوری اطلاعات باعث شد تا در حوزه‌های مختلف از جمله چندرسانه‌ای، تکنولوژی، اقتصاد و حتی سیاست، قدم بردارم. سلیقه متفاوت در نوع بازتاب اخبار هم موجب شد تا از گرافیک به عنوان یکی از بازوهای کمکی بهره ببرم.

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند