سابقه عرضه محصولات چانگان به مونتاژ خودروهای چانگان سی اس ۳۵ و چانگان ایدو در سایپا مربوط میشود که تا حد زیادی نیز مورد استقبال مشتریان قرار گرفت اما دور جدید فعالیت این شرکت نه با سایپا بلکه با شرکت خصوصی خودروسازی فردا از زیر مجموعههای گروه بزرگ گرامی خواهد بود و قرار است شاهد عرضه سدان سایز کوچک اما نسبتا خوش قیمت این شرکت با نام چانگان آلسوین (Alsvin) باشیم که با نام «فردا ۵۱۱» راهی بازار میشود.
چانگان یکی از خودروسازان موفق چین، همکار و جوینت ونچر گروه فورد و مزدا محسوب میشود و شاید به همین دلیل باشد که نسل قدیم آلسوین در نمای جلو شباهت هایی با مزدا ۳ نسل قدیم (نسخههای مونتاژی بهمن خودرو) داشته است. هرچند که نسخه نسل جدید چانگان آلسوین از نظر طراحی هویت مستقلتری دارد و ظاهرا براساس مشاوره گرفتن از شرکتهای طراحی ایتالیایی شکل گرفته است.
ابعاد و اندازه
طول بدنه فردا ۵۱۱ به ۴۳۹۰ میلیمتر، عرض ۱۷۲۵ میلیمتر، ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر و فاصله محوری به ۲۵۳۵ میلیمتر میرسد و با این حساب میتوان گفت که عملا با یک سدان کامپکت در کلاس خودروهایی مانند شاهین سایپا، جک جی ۴ و بی وای دی اف ۳ روبرو هستیم.
مشخصات فنی «فردا ۵۱۱»
فردا ۵۱۱ از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی فاقد توربو استفاده میکند که توان تولید حداکثر ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت موتور توسط جعبه دنده اتوماتیک دوبل کلاچ به چرخهای جلو منتقل میشود با این حساب میتوان این محصول را رقیب مستقیمی برای شاهین سایپا یا خودروهایی نظیر رانا پلاس اتوماتیک ایران خودرو و جک جی ۴ دانست. هرچند که مدیران خودروسازی فردا این محصول را رقیبی برای دنا پلاس توربو اتوماتیک میبینند.
لسوین اتوماتیک براساس ارزیابی شرکت سازنده، مصرف سوخت ترکیبی معادل ۶.۴ لیتر شامل مصرف شهری ۸.۴ لیتر و مصرف جادهای ۴.۹ لیتر دارد، اما بعید است که این مصرف سوخت در شرایط سخت جادههای ایران چندان قابل دستیابی باشد.
ترمزهای خودرو در محور جلو از نوع دیسکی و در محور عقب از نوع کاسهای هستند که طبعا به سامانههای کمکی ABS و EBD نیز مجهز خواهند بود. این درحالی ست که ترمزهای چهارچرخ دیسک تقریبا به استاندارد رایجی مبدل شده اند و استفاده از ترمزهای کاسهای میتواند نشان دهنده رویکرد اقتصادی خودروساز باشد.
هنوز شتاب صفر تا صد و مشخصات ایمنی فردا ۵۱۱ مشخص نیست و این موارد پس از تستهای فنی اعلام خواهد شد.
فضای داخلی و امکانات «فردا ۵۱۱»
جایی که ۵۱۱ میتواند برتری خود را به رقبای قدیمی و نه چندان با کیفیت دیکته کند، فضای داخل کابین مدرن و زیبا است. طراحی داشبورد ترکیبی از تقارن در عین عدم تقارن را ارائه میدهد که در نوع خود جالب است. همچنین استفاده از نمایشگر تنها محدود به بخش مرکزی داشبورد و بخشی از پنل پشت آمپر میشود و همچنان شاهد وجود عقربههای آنالوگ برای سرعت سنج هستیم که احتمالا برای دوستداران نوستالژی نکته مثبتی تلقی میشود.
فضای کلی داشبورد نیز برای چهار سرنشین بزرگسال مناسب است اما در صورت اضافه شدن نفر پنجم طبیعتا باید انتظار محدودیت عرضی صندلیهای عقب را داشته باشید. فاصله محوری خوب این خودرو باعث وجود فضای کافی برای سرنشینان ردیف عقب شده است.
از جمله مهمترین امکانات رفاهی فردا ۵۱۱ سانروف، تهویه اتوماتیک و کروز کنترل در کنار دوربین دید عقب هستند اما برای تسهیل رانندگی گزینههایی نظیر جلوگیری از عقب رفتن خودرو در سربالاییها و سیستم هشداردهنده نقاط کور و ESP نیز برای این خودرو در نظر گرفته شدهاست.
قیمت و شرایط بازار «فردا ۵۱۱»
قیمت نسخه اصلی فردا ۵۱۱ در مدل ۱.۵ لیتری اتوماتیک در بازار چین تقریبا معادل ۱۰ هزار دلار است، اما متاسفانه به دلیل هزینههای جانبی تولید و انواع و اقسام مالیات و … قرار است تا فردا ۵۱۱ با قیمت ۴۲۹ میلیون تومان راهی بازار شود. قابل ذکر است که تحویل این خودرو قرار است ظرف ۳۰ روز کاری توسط نمایندگان فروش فردا موتور انجام پذیرد.
انتهای پیام