برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در حالی به بهانه گرانی، لوازم جانبی و خدمات پس از فروش را کاهش میدهند که به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، این تولیدکنندگان حق کاهش لوازمجانبی و خدمات پس از فروش را ندارند و مردم در این زمینه میتوانند شکایتهای خود را ثبت کنند.
به گزارش اسپات نیوز، عباس تابش رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان در پاسخ به اینکه برخی شرکتها در شرایط کنونی و عدم کششپذیری افزایش بیشتر قیمتها، اقدام به کاهش عرضه لوازم جانبی یا خدمات پس از فروش کردهاند، افزود: اگر تولیدکنندهای افزایش قیمت را حق خود میداند، باید نسبت به آن اقدام کند و افزایش ندادن قیمت و در عوض کاستن از خدمات یا لوازم جانبی درست نیست.
او با بیان اینکه لوازمخانگی به هیچعنوان مشمول قیمتگذاری تثبیتی نیست، خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان ضمن رعایت ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت، راسا نسبت به قیمتگذاری اقدام میکنند و آن را در سامانه گارانتی به ثبت میرسانند و سازمان حمایت نیز نقش نظارتی خود را انجام میدهد.
رییس سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به راهاندازی سامانه گارانتی از حدود ۶ ماه قبل، بیان کرد: استناد مصرفکنندگان از اصالت داشتن کالاها در این حوزه، سامانه گارانتی است که قیمت و کد کالا در آن درج میشود.
به گفته رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان هرگونه عدم رعایت ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت مستوجب تعزیر و برخورد است و تولیدکنندگان موظفند بر اساس ضوابط تعیینشده قیمتگذاری کنند.حتی اگر یک قلم کالای تولیدی یک شرکت در این سامانه ثبت و رجیستر نشده باشد، به مثابه یک کالای قاچاق با آن برخورد میشود.
در پایان در این روزها با فضای مثبت پیش آمده در فضای سیاست خارجی کشور و احتمال لغو تحریمها، زمزمهها برای بازگشت خارجیها به بازار لوازمخانگی همچون بسیاری دیگر از بازارها قوت گرفته، اما کارشناسان میگویند تا تحقق زمزمهها راه درازی در پیش است.
مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفتههای گذشته از تریبونهای مختلف اعلام کردهاند که در حال حاضر بازگشت برندهای خارجی حوزه لوازمخانگی به کشور در دستور کار نیست، زیرا شرکتهای داخلی پس از تحریمها خود را بازیافتهاند و با استفاده از امکانات و زیرساختهای موجود، عمده نیازها در این زمینه از داخل در حال تامین است.
انتهای پیام