جهت دسترسی سریع‌تر به آخرین اخبار اقتصادی روز ایران و جهان، کانال تلگرام «اسپات نیوز» را دنبال کنید

گوگل نقره‌داغ شد؛ پرداخت جریمه ۲۶۸ میلیون دلاری به فرانسه

02:47۰

گوگل توافق کرد با پرداخت ۲۲۰ میلیون یورو (۲۶۸ میلیون دلار) به تحقیقات فرانسه از شیوه‌های غیرمنصفانه این غول اینترنتی در تبلیغات آنلاین پایان داده و در کسب و کار خود در جهان تغییراتی صورت دهد.

به گزارش اسپات نیوز، آژانس ضد انحصارطلبی فرانسه اعلام کرد گوگل از نفوذ خود در فروش و خرید تبلیغات در پلتفرم خود برای مختل کردن بازار به سود خود استفاده کرده و به ناشرانی همچون نیوزکورپ آسیب زده است.

این تصمیم نگاه کم سابقه ای به داخل جعبه سیاه تبلیغات آنلاین است که در آن گوگل به صورت اتوماتیک فضا و قیمتهای تبلیغات را برای تبلیغ‌کنندگان و ناشران به شکل کلیک کاربر در یک صفحه وب محاسبه  و عرضه می‌کند. گوگل قول داد این وضعیت را اصلاح خواهد کرد و عملکرد خدمات مدیریت تبلیغات برای دیگران را بهبود می‌بخشد.

رگولاتورهای ضد انحصارطلبی فرانسه با دنبال کردن پرونده های جداگانه درباره گوگل، اپل و فیس بوک، کنترل رفتار ضد رقابتی در عرصه تبلیغات آنلاین را آغاز کرده اند. هر چند پرونده گوگل با یک جریمه بسته شد اما فیس بوک هفته گذشته تلاش کرد با دادن تعهد و جلب رضایت رگولاتورها، از چنین اتفاقی اجتناب کند.

گوگل در یک پست وبلاگ اعلام کرد به همکاری فعالانه با رگولاتورها در همه جا به منظور بهبود محصولاتش متعهد است. این شرکت اعلام کرد در راستای توافق اخیر با رگولاتور فرانسه، به آزمایش و طراحی تغییرات رفتاری توافق شده در ماه‌های آینده خواهد پرداخت.

این پرونده از تحقیقات سازمان رقابت فرانسه که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و قدرت گوگل و فیس بوک در زمینه تبلیغات آنلاین را برجسته کرد، نشات گرفت.

نیوزکورپ که گروه منتشرکننده روزنامه فرانسوی لوفیگارو است و شرکت رسانه ای روسل لاووآ سال بعد شکایتی را نزد رگولاتورها مطرح کردند. گروه لوفیگارو در نوامبر سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت از این پرونده خارج شود. گوگل و نیوزکورپ هم اوایل امسال به خصومت پایان داده و به یک توافق سه ساله رسیدند که تحت آن، این شرکت جست‌وجو برای اخبار پول پرداخت می‌کند.

گوگل در گذشته هم تفحص ضد انحصارطلبی فرانسه را به خود جلب کرده و در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۵۰ میلیون یورو جریمه شده بود. این موتور جست و جو به دلیل کوتاهی در رعایت مقررات مربوط به سرویس خبری خود در معرض خطر جریمه دیگری در هفته های آینده قرار دارد.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه گفت: «لازم است که غولهای فناوری مقررات رقابت فرانسه را رعایت کنند. وی به رفتار گوگل اشاره کرد که به گروههای رسانه ای که مدل اقتصادی آنها متکی به درآمد تبلیغات است، لطمه زده است.»

بر اساس گزارش بلومبرگ، جریمه اخیر گوگل از سوی رگولاتور فرانسه جدیدترین مورد از تلاشها برای شکستن نفوذ بازار غولهای فناوری است. سرویس خبری گوگل هفته گذشته هدف تحقیقات آلمان قرار گرفت. اتحادیه اروپا و انگلیس هم تحقیقاتی را از فیس بوک در خصوص نحوه استفاده این شرکت شبکه اجتماعی از اطلاعات از تبلیغات کنندگان آغاز کرده اند.

انتهای پیام

لینک کوتاه
https://spotnews.ir /?p=15074

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند
Banner psd created by oxurra - www.freepik.com