از مدتها پیش و طبق ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه کشور، واردات کامیون دست دوم به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل باری، مجاز شده و بر این اساس سه گروه شامل تولید کنندگان داخلی، وارد کنندگان رسمی و شرکتهای حمل و نقل میتوانند نسبت به واردات کامیونهای حداکثر سه سال کارکرد اقدام کنند.
به گزارش اسپات نیوز، مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: «تاکنون تعداد ۲۷۰۵ دستگاه کامیون زیر سه سال ساخت برای واردات، درخواست ثبت سفارش کردهاند که از این میان تعداد ۴۳ دستگاه کامیون تا هفته گذشته شمارهگذاری شده است.»
بیشتر بخوانید:
- مشکل لاستیک کامیونداران همچنان پابرجاست
- آغاز ترخیص کامیونهای وارداتی دست دوم
- ۶۵ هزار کامیون فرسوده در ۵ سال نوسازی میشوند
به نقل از وزارت راه و شهرسازی، آقای صدراله بمانا مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در بحث نوسازی ناوگان ضمن بیان این مطلب افزود: «از تعداد ۲۷۰۵ کامیون تعداد ۲۰۳۱ دستگاه ثبت سفارش آنها انجام شده و تعداد ۲۹۱ دستگاه برای ترخیص به گمرکات کشور معرفی شده که از این میان تعداد ۱۸۸ دستگاه ترخیص و تعداد ۴۳ دستگاه کامیون تا هفته گذشته شماره گذاری شده است.»
بازار کامیونهای وارداتی با تولید داخل متفاوت است؛ چون تعداد وارد کنندگان بر خلاف تعداد تولید کنندگان کامیون در داخل که انحصاری است، بالا است. بنابراین قیمت کامیونهای وارداتی، رقابتی خواهد بود؛ بیش از ۱۰۰ وارد کننده شامل شرکتهای تولید کننده داخلی، شرکتهای وارد کننده خودرو، شرکتهای حمل و نقلی و مالکان کامیونهای فرسوده میشود؛ طبیعی است که با واردات این کامیونها، قیمت کامیون هم کاهش مییابد.
او ادامه داد: «در حال حاضر فرآیند بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی در حال انجام و کامیونها از گمرکات ترخیص و برای شماره گذاری و پلاک به مراکز شماره گذاری مراجعه میکنند.»
مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در بحث نوسازی ناوگان، گفت: «چنانچه هر کامیونی دارای استاندارد ایمنی و کیفیت و استاندارد آلایندگی محیط زیست و خدمات باشد و اسقاط مورد نیاز آن توسط وارد کنندگان انجام شده باشد، برای ترخیص به گمرکات کشور معرفی میشوند.»
در حالی که چند ماه از واردات کامیون دست دوم به گمرکات کشور میگذرد و پروسه ترخیص نیز آغاز شده، خودروسازان موضعی منفی در قبال واردات آنها گرفته و خواستار توقف واردات شدهاند.
صدراله بمانا بیان کرد: «در حال حاضر، صرفاً کامیونهای با نشان تجاری داف، رنو و ولوو دارای خدمات پس از فروش هستند و سایر برندها دارای قرارداد نیستند، لذا رانندگان تا مستندات لازم برای ترخیص کامیون از جمله استاندارد ایمنی و کیفیت را از سازمان ملی استاندارد و استاندارد آلایندگی را از سازمان حفاظت محیط زیست و قرارداد خدمات پس از فروش را از یکی از شرکتهای خدماتدهنده برندهای داف، رنو و ولوو مشاهده نکرده باشند و از صحت آنها یقین نداشته باشند، مبادرت به خرید کامیون زیر سه سال ساخت نکنند.»
انتهای پیام