بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس، طرح مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها با هدف دریافت مالیات حاصل از تبلیغات به کسانی که بیشتر از ۵۰۰۰ دنبال کننده دارند تعلق میگیرد.
به گزارش اسپات نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد طرح مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها در اسفندماه ۹۹ تصمیمگیری کردند. بر این اساس تصمیم گرفته شد درآمد کاربرانی که بیش از ۵ هزار دنبالکننده در رسانههای کاربرمحور دارند، از محل تبلیغات از سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات بر درآمد شود.
لایحه مذکور اخیرا توسط وزیر اقتصاد و دارایی ابلاغ شد و اکنون سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری آنها را در وبسایت خود منتشر کند.
طبق این طرح که توسط رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده، اینفلوئنسرها باید به ازای تبلیغات محصولات مختلف در صفحه مجازی خود، مالیات پرداخت کنند و در همین راستا ملزم به ثبتنام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق درگاه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی هستند.
بیشتر بخوانید:
- فیلترینگ اینترنت ؛ نابودی کسبوکارهای اینترنتی در راه است؟
- مدیریت فضای مجازی به معنای مسدود کردن اینترنت است؟
- هزینه طراحی اینستاگرام ایرانی چقدر است؟
محمد حسین حسینزاده بحرینی، نماینده مشهد این بند را در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد داد و اعلام کرد که این پایه اخذ مالیاتی جدید میتواند عدالت مالیاتی ایجاد کند. او همچنین تاکید کرد که تبلیغات در رسانههای کاربرمحور انجام میشود، به این معنا که به دلیل مخاطبان زیاد، تبلیغات در این رسانهها بسیار با ارزش و در برخی کانالها با مخاطبان نجومی، بسیار گرانقیمت است.
بر اساس ماده ۶ دستورالعمل مذکور، اگر مابهازای ارائه خدمات تبلیغاتی در صفحههای شخصی در رسانههای کاربر محور برای دیگران، تحصیل یا تملک کالا و یا دریافت خدمات باشد، ارزش منصفانه مابهازای دریافتی محاسبه خواهد شد و مشمول مالیات خواهد بود.
طبق این طرح، سازمان امور مالیاتی موظف شده تا با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی خود، اینفلوئنسرها را شناسایی کرده و در منظر عمومی قرار دهد. گفتنی است که بر اساس ماده ۹۷ قانون بر خوداظهاری، این سازمان باید با استفاده از اطلاعات به دست آمده، تحقیقات میدانی و بررسی تراکنشهای بانکی به تشخیص، مطالبه و وصل مالیات اشخاص مشمول این طرح رسیدگی کند.
انتهای پیام