جهت دسترسی سریع‌تر به آخرین اخبار اقتصادی روز ایران و جهان، کانال تلگرام «اسپات نیوز» را دنبال کنید

ساخت خودروهای خودران داخلی

ساخت خودروهای خودران داخلی در گرو افزایش تعاملات جهانی

06:02۰

یک مخترع حوزه خودرو معتقد است: «تا زمانی که خودروسازان و قطعه‌سازان ما با بازار و تولیدکنندگان جهانی تعامل نداشته باشند و دیوارها را از بین نبرند تا قطعات و اطلاعات ارزان وارد کشور شود، ساخت خودروهای خودران داخلی در حد یک خیال و آرزو باقی خواهد ماند.»

به گزارش اسپات نیوز، کمپانی مرسدس‌بنز در خلال نمایشگاه «IAA Mobility 2021» در مونیخ از فناوری رونمایی کرد که خودرو به وسیله آن قادر به خواندن ذهن راننده خواهد بود.

بر اساس اطلاعات منتشره توسط کمپانی سازنده، این تکنولوژی این امکان را به شما می‌دهد تا صرفا با فکر کردن به عملکرد مورد نظر خود، آن را انجام دهید. این خودرو دارای نقاط روشن بر روی داشبورد دیجیتال و یک دستگاه BCI (رابط مغز و کامپیوتر) با الکترودهای پوشیدنی متصل به پشت سر کاربر است. این دستگاه پس از مدتی، رفتار کاربر را ضبط کرده تا با نگاه به نقطه‌های موجود، عملکرد مورد نظر وی را بهتر و سریع‌تر انجام می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان و متخصصان داخلی با بازنشر این خبر، این تکنولوژی را قدم بزرگ دیگری به سوی استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین در صنعت خودرو دانسته و از آن استقبال کرده‌اند. آن‌ها همچنین این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا با وجود حرکت تکنولوژی جهانی به این سمت‌وسو، همچنان از بسترسازی مناسب برای تحقیق و توسعه خودروهای خودران در کشور خبری نیست و صرفا به یک سری نمایش تصنعی و خبرهای امیدوارکننده بدون ‌پشتوانه فنی اکتفا می‌شود.

وضعیت ساخت خودروهای خودران داخلی در ایران

حمید محمدی، مخترع حوزه خودرو در پاسخ به این پرسش که به‌کارگیری فناوری‌های نوین و استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودرو ایران چه وضعیتی دارد، به «اسپات نیوز» می‌گوید: «احتمال دستیابی به فناوری هوش مصنوعی خودرو در ایران بسیار ضعیف است، چراکه هوش مصنوعی که یکی از شاخه‌های پیشرفته علوم کامپیوتر است و در ایران هم در مقطع ارشد و دکترا تدریس می‌شود، یک سری الگوریتم‌هایی دارد که توسط برخی برنامه‌های خاص نوشته می‌شود. اگرچه ما متخصصان این حوزه را در کشور داریم، اما متاسفانه هنوز به حوزه خودرو ورود نکرده‌اند و دانش هوش مصنوعی خودرو، صرفا به صورت تئوری و روی کاغذ وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

ساخت خودروهای خودران داخلی در دانشگاه‌ها صحت دارد؟

وی ادامه داد: «ادعای دانشگاه تهران در مورد دستیابی به فناوری خودروهای خودران و ورود به پروسه طراحی و تولید آن نیز ادعایی بیش نیست. آخرین اقدامی که در حوزه خودروهای Autopilot در کشور صورت گرفت، توسط دانشگاه صنعتی خواجه نصیر و در قالب شبیه‌سازی بود که اجرای آن توسط یکی از اساتید دانشگاه که خارج از کشور تحصیل کرده و به ایران بازگشته بود، انجام شد. البته آن پروژه هم در حد یک نمایش باقی ماند و با وجود گذشت زمان طولانی، همچنان آن را روی خودرویی ندیده‌ایم.»

موانع ساخت خودروهای خودران داخلی

محمدی با اشاره به دلایل و موانع دستیابی به دانش هوش مصنوعی در صنعت خودرو، افزود: «از دلایل موانع دستیابی به دانش هوش مصنوعی در صنعت خودرو می‌توان به سه عامل اشاره کرد؛ اول اینکه این صنعت به قطعات الکترونیکی (Unit) متفاوتی نیاز دارد تا مراحل مختلف مربوط به راندن خودرو توسط آن‌ها تنظیم شود. متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی در ایران وجود ندارد و علم طراحی و ساخت یونیت‌های پیشرفته را نداریم. البته کمپانی‌هایی مانند «کروز» مدعی‌اند که قابلیت ساخت یونیت را دارد، اما تاکنون از پس ساخت یونیت‌های هوشمند برنیامده‌اند.»

ساخت خودروهای خودران داخلی

وی در ادامه عنوان کرد: «دومین عامل این است که ما در مرحله کالیبراسیون مشکل داریم و شخصی که تجربه و دانش کالیبره کردن سیستم‌ها را داشته باشد، نداریم.»

این مخترع حوزه خودرو ادامه داد: «سومین عامل هم این است که ما زیرساخت‌های قانونی و فناورانه لازم را نداریم. برای خودرو خودران به سیستم‌های مخابراتی نیاز داریم تا خودروها با یکدیگر در تماس باشند که این موضوع نیازمند اینترنت نسل ۵ و ۶ است که مجوز آن از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صادر نشده است. در حال حاضر، نه قانون و نه استانداردی برای این بخش وجود دارد و هنوز نتوانسته‌ایم مرکزی را تعریف کنیم تا خودروهای خودران در آن محل حرکت کنند. البته، دانشگاه شریف قسمت کوچکی را برای خودرو هوشمند خود طراحی کرده بود که باز هم ارتباطی به صنعت خودران‌ها نداشت.»

پیشرفت دانشگاه‌ها چگونه است؟

وی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاهی در حوزه خودروهای خودران، گفت: «دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران و خواجه نصیر هم به این موضوع ورود کردند اما متاسفانه چیزهایی که دیده و شنیده می‌شوند، حاکی از آن است که همانند خودروسازها، روحیه شعارزدگی به دانشگاه‌ها هم سرایت کرده است؛ هرچند خلق دانش و ساخت یک محصول، حتی اگر محدود بوده، به تولید انبوه نرسید و سروکارش به کتابخانه یا آزمایشگاه‌های دانشگاه برسد، باز هم بسیار ارزشمند است.»

محمدی تصریح کرد: «چندی پیش کمیته و مرکزی به نام «شورای عالی آینده‌نگاری خودرو» هم تشکیل شد که برخی متخصصان را جمع کردند تا در زمینه تولید خودروهای خودران بحث کنند، اما اقتصاد صنعت خودرو ایران، جیب مشتریان و زیرساخت‌های موجود در کشور، اجازه حرکت صنعت خودرو به سمت محصولات خودران (خودرو، اتوبوس و کامیون یا موتورسیکلت) را نخواهد داد و در نتیجه، تشکیل این کمیته هم بی‌نتیجه بود. با وجود گذشت چندین دهه از ورود کشور به عرصه خودروسازی، هنوز موفق به تولید صفر تا صد ECU یا همان کامپیوتر خودرو نشده‌ایم، چراکه صنعت الکترونیک کشور بسیار ضعیف‌تر از آن است که اجزای سازنده آن را تهیه کند.»

وی در پاسخ به این پرسش که نتیجه پروژه‌های دانشگاهی که در این زمینه صورت می‌گیرد چه می‌شود، گفت: «برخی پروژه‌ها وجود دارند که به‌واسطه علاقه اساتید و دانشجویان انجام می‌شود که سرانجام آن‌ها خاک خوردن در دانشگاه‌هاست و حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد و به‌طبع، دیده هم نمی‌شوند.»

این کارشناس حوزه خودرو خاطرنشان کرد: «تا زمانی که خودروسازان و قطعه‌سازان ما با بازار و تولیدکنندگان جهانی تعامل نداشته باشند و دیوارها را از بین نبرند تا قطعات و اطلاعات ارزان وارد کشور شود، خودرو هوشمند یا خودران ارزان‌قیمت در حد یک خیال و آرزو باقی خواهد ماند.»

انتهای پیام

آخرین اخبار مربوط به حوزه خودرو را در کانال تلگرام «اسپات نیوز» دنبال کنید.

لینک کوتاه
https://spotnews.ir /?p=19934

454 نوشته
از همان اوایل نوجوانی، علاقه موازی به فضای رسانه و فناوری اطلاعات باعث شد تا در حوزه‌های مختلف از جمله چندرسانه‌ای، تکنولوژی، اقتصاد و حتی سیاست، قدم بردارم. سلیقه متفاوت در نوع بازتاب اخبار هم موجب شد تا از گرافیک به عنوان یکی از بازوهای کمکی بهره ببرم.

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند
Banner psd created by oxurra - www.freepik.com