جهت دسترسی سریع‌تر به آخرین اخبار اقتصادی روز ایران و جهان، کانال تلگرام «اسپات نیوز» را دنبال کنید

کنترل اینفلوئنسرها

خواب جدید «ساترا» برای کنترل اینفلوئنسرها

04:00۳

دفتر مطالعات ساترا در راستای ساماندهی محتوای تبلیغاتی و کنترل اینفلوئنسرها که درآمد آن‌ها سالانه حدود هزار میلیارد تومان است، گزارشی منتشر کرده است.

به گزارش اسپات نیوز، دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا در راستای ساماندهی محتوای تبلیغاتی و درآمدی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی که سالانه در حدود هزار میلیارد تومان است، گزارشی تهیه و منتشر کرده است.

در گزارش مذکور به مرور قوانین کشورهای مختلف در ارتباط با فعالیت این افراد پرداخته و چشم‌اندازهای جدیدی در حوزه تنظیم‌گری و کنترل اینفلوئنسرها ارائه می‌کند.

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر خود را موظف به رگولاتوری و ساماندهی صنعت صوت و تصویر می‌داند تا به این منظور کیفیت خدمات رسانه‌ای فراگیر  در فضای مجازی را ارتقا داده و از مرزهای رسانه‌های کشور محافظت کند.

از سوی دیگر تا چند سال پیش شهرت تنها محدود به سلبریتی‌ها بود اما اکنون با گسترش شبکه‌های اجتماعی ، امری عمومی شده که تحت عنوان اینفلوئنسر شناخته می‌شود.

این افراد نقش پررنگی در بازاریابی دیجیتال، سبک زندگی و رویدادهای سیاسی مانند انتخابات داشته و به طور کلی بر بخش زیادی از کاربران تاثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:

ساترا در ابتدای گزارش خود به آمارهای منتشر شده درباره فعالیت اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌پردازد و رگولاتوری محتوای تبلیغاتی و درآمدی آن‌ها را یکی از دغدغه‌های مهم تنظیم‌گری رسانه‌های اجتماعی می‌داند. در این گزارش آمده است که: «درآمد حاصل از تبلیغ این افراد در سال مبلغی در حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان است. همچنین در طول یک سال بیش از یک میلیارد محتوا روی اینستاگرام تولید می‌کنند. از مجموع حساب‌های کاربری فارسی زبان این پلتفرم، بیش از ۵۰ صفحه بالای سه میلیون دنبال کننده دارند و این رقم برای صفحات بالای یک میلیون فالوئر به ۶۰۰ می‌رسد.»

در این گزارش مقررات اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی به سه دسته کلی ابزارهای اقتصادی (مالیات)، شفافیت تبلیغات تجاری و قواعد تبلیغات سیاسی تقسیم بندی شده است

استفاده از سلبریتی‌ها برای تبلیغات سیاسی سابقه طولانی داشته اما با ظهور اینفلوئنسرها، شکل دیگری به خود گرفته است. از این رو همواره مساله اثرگذاری سلبریتی‌ها و به طور ویژه اینفلوئنسرها بر انتخابات و جهت‌دهی افکار عمومی و تغییر رای آنان، از پرسش‌های جدی بوده است، با این وجود کماکان اصل اثرگذاری این افراد همچنان مورد سوال است که در بخشی از گزارش مرکز مطالعات ساترا به برخی از پژوهش‌های انجام شده در این راستا و یافته‌های آن اشاره شده است.

در ادامه گزارش ساترا آمده است که: « اقدامات کشورهای مختلف و سیاست‌های پلتفرم‌ها نشان دهنده اتخاذ سیاستی نحیف و جزئی به مساله بازاریابی اینفلوئنسری است. در حالی که تنظیم‌گری این حوزه نیازمند رویکردی کلان است. نه صرفا مساله حفاظت از مصرف کنندگان بلکه تبلیغات به عنوان یک مساله اجتماعی مرزهای اقتصادی، سیاسی، کاری، فرهنگی، هویتی، رسانه‌ای، فناوری و زیست‌ محیطی را در می‌نوردد. از این روی در نظام تنظیم‌گری ایران نیز در حوزه اینفلوئنسرها و چارچوب‌های تنظیم‌گرانه آنان باید ابعاد مختلفی در نظر گرفته شود. ابزار مالیات تنها یکی از ابزارهای تنظیم‌گری است و با اهداف نظام مالیاتی کشورها سازگاری دارد در حالی که اینفلوئنسری مسائل و ابعاد پیچیده‌تری از مالیات را در برمی‌گیرد.»

انتهای پیام

آخرین اخبار مربوط به فضای مجازی را در کانال تلگرام «اسپات نیوز» دنبال کنید.

لینک کوتاه
https://spotnews.ir /?p=19987

327 نوشته
در دنیایی زندگی می‌کنیم که اخبار تعیین‌کننده بسیاری از معادلات جهانی هستند؛ حالا که در این راه قدم نهاده‌ام، انعکاس صحیح وقایع را یکی از مسئولیت‌های اجتماعی خود می‌دانم.

3 Comments

  1. Mohaddese aletaha

    به این بدبختا چیکار دارن؟ تو این اوضاع تونستن دست کم یه درامدی داشته باشن

  1. milad pezeshki

    واقعا مسخره‌ترین شغل دنیا رو همین قشر دارن

  1. thatsnegar

    خیلی مفید بود ممنون

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند
Banner psd created by oxurra - www.freepik.com