جهت دسترسی سریع‌تر به آخرین اخبار اقتصادی روز ایران و جهان، کانال تلگرام «اسپات نیوز» را دنبال کنید

تفاوت نرخ بازار و کارخانه

پول بادآورده‌ای که از تفاوت نرخ بازار و کارخانه به جیب دلالان می‌رود!

03:38۰

مدیرعامل سابق سایپا با اشاره به این که بین ۱ تا ۲ میلیارد دلار پول صنعت خودرو در هر سال بر اثر تفاوت نرخ بازار و کارخانه به جیب دلالان می‌رود،‌ گفت: «صنعت خودروسازی ما تنها به سرپا نگه داشتن خود توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمی‌کند.»

به گزارش اسپات نیوز، تفاوت نرخ بازار و کارخانه در بازار خودرو ایران و سوء استفاده دلالان از این فرصت برای پر کردن جیب‌شان، موضوع جدیدی نیست. اما طی ماه‌های اخیر این حاشیه سود به حدود دوبرابر رسیده‌است به شکلی که همزمان با زیان کارخانجات جاده مخصوص در حال ثروت اندوزی عظیم قشر همیشه در صحنه دلال‌های خودرو در بازار هستیم.

سعید مدنی، مدیر عامل اسبق سایپا در مورد قیمت خودرو گفت: «آن چیزی که باعث شده صنعت خودرو سازی ما شرایط خوبی راطی نکند و حال خوشی نداشته باشد دولتی بودن صنعت خودرو و در واقع خصولتی بودن آن است.»

وی افزود: «شرکت های خصولتی بدترین نوع بنگاه داری در دنیا هستند که معایب هر دو بخش دولتی و خصوصی را دارند و بی برنامه گی زیادی در مدیریت این شرکت ها وجود دارد که نمونه آن در صنعت خودروسازی ما مشهود است.»

مدنی اظهار داشت: «صنعت خودرو سازی در کشور ما علیرغم کم وکاستی ها و حلقه های مفقود این صنعت با زیرساخت های موجود حدود ۲ تا ۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد که در سال های گذشته این رقم بین ۱.۵ تا ۲ درصد بوده است که تا ۵ درصد قابل افزایش است.»

نقش دولت‌ها در نابسامانی بازار خودرو

وی با بیان این که صنعت خودرو سازی از زمانی که دخالت دولت به خصوص در دولت نهم ودهم در این صنعت بیشتر شد، دچار مشکل شده است بیان داشت: «در سال ۹۰، یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تولید می شد که اگر با همان ظرفیت و برنامه پیش می رفت در چشم انداز ۱۴۰۰، ظرفیت تولید ما باید به ۲ میلیون خودرو در سال می رسید.»

بیشتر بخوانید:

وی افزود: «صنعت خودروسازی ما به دلیل اینکه تولید خود را با کمک تسهیلات مالی بانک ها انجام می دهد و محصول خود را با قیمتی که دولت تعیین می کند باید بفروشد تنها به سرپا نگه داشتن صنعت توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمی کند.»

تفاوت نرخ بازار و کارخانه ؛ محل درآمد دلالان

مدنی اظهار داشت: «چسبندگی به دلار در ایران وحشتناک است و قیمت همه کالاها از گوجه، خیار گرفته تا فولاد وپتروشیمی به قیمت دلار بستگی دارد وخودرو سازان مجبورند مواد اولیه گران قیمت وبراساس قیمت دلار را تهیه کنند و با قیمتی که تعیین می کنند بفروشند.»

وی تصریح کرد: «هر ساله بین ۱ تا ۲ میلیارد دلار پول صنعت خودرو در اثر تفاوت نرخ بازار و کارخانه به جیب دلالان می رود که دولت هم از این موضوع بی اهمیت میگذرد در حالی که اگر این پول ها از طریق حاشیه فروش به جیب خودرو ساز برود بخشی از ضرر خودرو سازان تامین می شود.»

انتهای پیام

آخرین وضعیت قیمت خودرو را در کانال تلگرام «اسپات نیوز» دنبال کنید.

لینک کوتاه
https://spotnews.ir /?p=20036

454 نوشته
از همان اوایل نوجوانی، علاقه موازی به فضای رسانه و فناوری اطلاعات باعث شد تا در حوزه‌های مختلف از جمله چندرسانه‌ای، تکنولوژی، اقتصاد و حتی سیاست، قدم بردارم. سلیقه متفاوت در نوع بازتاب اخبار هم موجب شد تا از گرافیک به عنوان یکی از بازوهای کمکی بهره ببرم.

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند
Banner psd created by oxurra - www.freepik.com