در حالی که افزایش چند برابری نرخ کرایه اسنپ و تپسی، اعتراض شدید مسافران را به دنبال داشت، رانندگان میگویند بدون این افزایش قیمت ادامه کار برایشان صرفه اقتصادی ندارد.
به گزارش اسپات نیوز، در روزهای اخیر، مشتریان همیشگی تاکسیهای اینترنتی بهطور محسوسی متوجه افزایش نرخ کرایه خدمات این سرویسها شدهاند، تا جایی که حتی برخی، از دو برابر شدن کرایهها در برخی سفرهای صحبت کردهاند؛ هرچند گلایه رانندهها هم از عدم صرفه اقتصادی این فعالیت موضوع آشنایی است. گلایه دو ذینفع اصلی این خدمات با توجه به سیستم قیمتگذاری شناور تاکسیهای اینترنتی نمیتواند نتیجه روشنی از میزان افزایش قیمت تاکسیها به ما دهد و برای این منظور لازم است وضعیتهای مشابه با یکدیگر مقایسه شود؛ شرایطی که تنها در دسترس شرکتهای اصلی خدماتدهنده مانند تپسی و اسنپ است.
گفتنی است دلایلی از جمله شرایط نامناسب اقتصادی عموم مردم که بر هیچکس پوشیده نیست، پاندمی سنگین کرونا که در کشور جولان میدهد و همچنین کاهش استفاده از حملونقل عمومی، موجب استفاده بیشتر مردم از تاکسیهای اینترنتی شده است. ولی افزایش نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی موجب شده تا صدای اعتراض کاربران و حتی رانندگان بلند شود.
بیشتر بخوانید:
- آخرین قیمت خودروهای اس دبلیو ام (SWM) در بازار
- فعالیت مجدد ماینرهای ایرانی در سکوت خبری
- برنج دولتی ارزان را از کجا بخریم؟
فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ در این خصوص گفت: کلیه تاکسیهای اینترنتی تحت نظر دستورالعمل نظارتی شهرداری فعالیت میکنند. طبق همین دستورالعمل، سیستم قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی پویا و قیمتها متغیر است.
به گفته وی، قیمت در هر سفر بر اساس چهار فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» تعیین میشود و از آنجایی که نسبت عرضه و تقاضا یکی از اهرمهای تعیین قیمت است، زمانی که میزان تقاضا از عرضه سبقت بگیرد، قیمتها افزایش پیدا میکند و افزایش قیمت فعلی به همین دلیل اتفاق افتاده است.
از سوی دیگر رانندگان این بخش اظهار میکنند که بدون افزایش نرخ، ادامه کار برایشان صرفهای ندارد و حتی اکنون نیز با وجود گران شدن نسبی قیمت سفرها، باز هم رانندگان از قیمتها ناراضی هستند.