مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی ایران، کارنامه شامخ صنعت خودرو (شاخص مدیران خرید خودرو) در اردیبهشت ۱۴۰۱ را منتشر کرد که نشان از سیگنال جدید تورمی به بازار و افزایش نگرانیها نسبت به افزایش قیمت خودرو دارد. اما دلیل اینکه باید نگران آینده بازار خودرو بود چیست؟
به گزارش اسپات نیوز، بعد از انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو، بازار داخلی روند معکوسی را در پیش گرفت و قیمت خودرو کاهش نسبی را تجربه کرد. با وجود چنین وضعیتی، تحلیلگران امید چندانی به تداوم این روند ندارند و بر آمادگی بازار برای صعود مجدد تاکید دارند.
با وجود نوسانات نرخ دلار در هفتههای اخیر و بینتیجه ماندن مذاکرات برجام، بیم موجود در بازار رکود زده خودرو بیش از پیش حس میشود.
این در حالی است که آخرین گزارش مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی ایران نیز سیگنال تورمی جدیدی را به بازار مخابره میکند.
چرا باید نگران آینده بازار خودرو باشیم؟
در این پژوهش، مدیران منتخب بنگاههای فعال در زنجیره صنعت خودرو به ۱۲ پرسش درباره تولید، فروش، خدمات و صادرات پاسخ دادهاند. اما دلیل نگرانکنندهای که به نظر میآید به رشد بیسابقه سرعت سفارشات جدید و موجودی مواد اولیه بازمیگردد.
بررسی آمارها حاکی از آن است که موجودی انبار نسبت به فروردین حدود ۱۰ واحد رشد کرده است. موجودی مواد اولیه نیز نزدیک به هشت واحد افزایش داشت. این ارقام را باید به معنای رشد تقاضای ناشی از انتظارات تورمی دانست. قیمت خرید مواد اولیه نیز با ۸۱ واحد رشد در صدر این جدول قرار دارد. شاید این موضوع را هم بتوان به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن روی قیمت خودرو ارتباط داد.
بنابراین، رشد میزان سفارشهای جدید که به آن اشاره شد، سرعت انجام تحویل سفارش، میزان استخدام و بهکارگیری نیروی انسانی، مصرف حاملهای انرژی و میزان فروش محصول چهار آیتم افزایشی دیگر هستند. پر بیراه نیست که رشد این پنج آیتم را ناشی از نگرانی بابت جهش قیمت خودرو بدانیم.
انتهای پیام