افزایش قیمت بستنی و کاهش وزن آن، باعث شده است تا رجوع مردم به یخچال سوپرمارکتها و فروشگاهها بهطور محسوسی کاهش پیدا کند. این افزایش قرار بود فقط ۲۵ درصد باشد، ولی در برخی از محصولات به ۱۰۰ درصد هم رسیده است، به طوری که دیگر بستنی زیر ۵۰۰۰ تومان در بازار پیدا نمیشود.
به گزارش اسپات نیوز، در روزهای اخیر قیمت بستنی به حدی بالا رفته است که اگر قصد خرید بستنی معمولی را داشته باشید، باید مبلغی بین ۲۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان به فروشنده بپردازید. در بازار دیگر بستنی زیر ۵۰۰۰ تومان وجود ندارد، مگر اینکه بستنی یخی انتخاب شما باشد.
قیمت بعضی از بستنیها که قبل از سال جدید بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بود، در سال جدید دو برابر شد. اتفاقی که حتی تأثیر منفی بر بازار کافهداران گذاشت.
این در حالی است که از ابتدای خرداد قرار بود بستنی تنها ۲۵ درصد گران شود.
قیمت فروش بستنی در بازار
طبق بررسیها، بیشتر بستنیها قیمتی بالای ۱۰ هزار تومان دارند و تنها چند نوع بستنی زیر این قیمت پیدا میشود. هماکنون قیمت بستنی یک لیتری میهن در بازار ۴۰ هزار تومان، پریما ۱۲ هزار تومان، پریما شکلاتی ۱۵ هزار تومان، بستنی نان خامهای ۵۰۰۰ تومان، ترامیسو دومینو ۷۰۰۰ تومان و لوماک ۳۰۰ گرمی ۲۵ هزار تومان است.
احوال گرانی بستنی در کافیشاپها و مغازههای ویتامینه بدتر است. در حال حاضر، هر اسکوپ بستنی بین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تومان به فروش میرسد؛ یعنی یک بستنی چهار اسکوپه که حجم کوچکی هم دارد، ۴۰ هزار تومان هزینه دارد. قیمت شِیک نیز در کافیشاپها از ۴۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان رسیده است.
علت این تورم چیست؟
دلایل مختلفی برای تورم بستنی وجود دارد، بیشتر تولیدکنندگان و فروشندگان به افزایش قیمت شیر، بهعنوان ماده اولیه بستنی اشاره میکنند.
ولی گرانی شیر معضل دیگری است که امروز مورد پرسش جامعه قرار دارد. محمدرضا بنیطبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور در این مورد گفت: «در طول یک سال اخیر قیمت شیر خام حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت. قیمت چربی نیز از ۸۰ تومان در هر یک دهم درصد به ۱۵۰ تومان رسید. حقوق و دستمزد کارگران هم که ۵۷ درصد افزایش یافت. یعنی هر کارخانه به ازای هر ۱۰۰ نیرو در سال گذشته، امسال باید به اندازه ۱۵۷ نیرو دستمزد بپردازد.»
اگرچه این محصول جزو کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به شمار نمیرود، اما به عنوان یک مواد غذایی ارزانقیمت و به صورت تفننی مصرف میشد. حتی برخی از این محصول بهعنوان وسیله پذیرایی مجالس و میهمانیهای خود استفاده میکردند.
افزایش قیمت بستنی از سر ناچاری
در آخرین روز اردیبهشت سال جاری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی و آبمیوه تهران اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت شیر، قیمت بستنی ۲۵ درصد افزایش مییابد.
اسکندر آزموده این گرانی را از سر ناچاری دانست و گفت: «این اتحادیه شب عید ۲۰ درصد افزایش قیمت اعمال کرد. اما بعد از آن کل کالاها دو برابر شد و دوباره در کل اصناف وابسته مجبور به افزایش قیمت شدیم.»
با توجه به اینکه تولید هر کالایی وابسته به کالای دیگر است و هر افزایش قیمتی در روند تولید کالای دیگر تأثیر دارد؛ اما انتظار میرود که افزایش قیمتها زیر سایه سخت نظارتها قرار گیرد. به همین دلیل از مسئولان ذیربط انتظار میرود که مشخص کنند زند چرا برخی برندها بیش از چهار برابر مجوز دریافتی قیمت بستنی را بالا بردهاند؟
انتهای پیام